Lotnisko Katowice – Pyrzowice
Tanie przeloty z Katowic do Niemiec
Międzynarodowe lotnisko w Katowicach położone jest w Pyrzowicach, ok. 30 km na północ od centrum Katowic. Jest to czwarte lotnisko w Polsce pod względem wielkości obsługiwanego ruchu pasażerskiego (po stołecznym lotnisku im. Chopina, krakowskich Balicach i gdańskim Rębiechowie). Rocznie z jego usług korzysta ok. 2,7 mln pasażerów. Pod względem wielkości obsługiwanego frachtu i ilości lotów czarterowych jest to drugi port lotniczy w kraju.
Tanie Bilety Lotnicze Polska Niemcy. Tanie Loty z Katowic Pyrzowic
Katowickie lotnisko posiada dwa terminale pasażerskie (oznaczone jako A i B) o łącznej przepustowości 3,6 mln podróżnych i jeden terminal cargo. Terminal A obsługuje loty poza strefę Schengen, a terminal B loty w strefie. Lotnisko jest bazą operacyjną tanich linii lotniczych Wizz Air, czarterowych Enter Air i Small Planet Airlines. Co ciekawe, węgierska tania linia, właśnie w Katowicach zainaugurowała swoją działalność. Pierwszy samolot Wizz Air wzbił się w powietrze z Pyrzowic w roku 2004. Tania linia lotnicza Wizz Air jest największym użytkownikiem lotniska w Katowicach.
Podkatowickie lotnisko powstało w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Wybudowane zostało w roku 1940 na potrzeby niemieckiej Luftwaffe. Pierwotnie służyło ono do przeładunku towarów między frontem wschodnim a III Rzeszą. Pod koniec wojny testowano na nim tajne konstrukcje, w tym Messerschmitta 163 Komet o napędzie rakietowym. Od roku 1945 lotnisko zajmowały wojska radzieckie, które „przekazały” je Wojsku Polskiemu w roku 1951. Stacjonował tam 329 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.
Mimo braku odpowiedniej infrastruktury pierwsze loty cywilne zaczęto z Pyrzowic wykonywać z końcem roku 1966. Pierwszy budynek terminala i drogi kołowania oddano dla ruchu pasażerskiego w roku 1969. Niewielki ruch pasażerski odbywał się z katowickiego lotniska do końca roku 1990. Sytuacja zmieniła się dwa lata później. Po transformacji ustrojowej i zawiązaniu się Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. (w roku 1991) poczyniono starania o wznowienie lotów krajowych. Pierwszy rejs do Warszawy wykonano w roku 1992, a już rok później do Katowic zawitała niemiecka Lufthansa by zabrać stamtąd pasażerów w pierwszy międzynarodowy rejs do Frankfurtu. Ten impuls w postaci międzynarodowego połączenia zapoczątkował szeroko zakrojone prace nad rozbudową lotniskowej infrastruktury.
Pierwszy z prawdziwego zdarzenia terminal pasażerski oddano do użytku w roku 1994. Sześć lat później oddano dla ruchu lotniczego płytę postojową, nowe drogi kołowania i spełniający surowe wymogi pas startowy. Jak wspomniano, w roku 2004 w Katowicach zagościła tania linia lotnicza Wizz Air. Po niej pojawiły się następne tanie linie lotnicze. Od czasu ich wejścia na lotnisko ruch w Pyrzowicach zaczął znacznie wzrastać. W tym samym roku (2004) Polska weszła w struktury Unii Europejskie co znacznie uprościło podróżowanie po Starym Kontynencie. Zaczęła się era taniego latania. By sprostać rosnącemu ruchowi pasażerskiemu w roku 2007 oddano do użytku kolejny, nowy, terminal pasażerski.
Z Katowic do Niemiec obsługiwane są następujące kierunki:
– loty Katowice – Dortmund – Katowice (Wizz Air)
– loty Katowice – Dusseldorf – Katowice (Germanwings/Eurowings)
– loty Katowice – Frankfurt Hahn – Katowice (Wizz Air)
– loty Katowice – Frankfurt n. Menem – Katowice (Lufthansa)
– loty Katowice – Kolonia/Bonn – Katowice (Wizz Air)
Obecnie z lotniska Katowice – Pyrzowice obsługiwane są następujące kierunki:
– Aegean Airlines (czartery: Korfu, Heraklion)
– Air Cairo (Hurghada, Sharm el Sheikh)
– Arkia Israel Airlines (czartery: Tel Aviv-Ben Gurion)
– Bulgarian Air Charter (czartery: Burgas, Warna)
– Corendon Airlines (czartery: Antalya)
– Enter Air (Tel Aviv-Ben Gurion; czartery: Agadir, Antalya, Batumi, Bodrum, Burgas, Dalaman, Djerba, Dubaj-International, Dubrownik, Enfidha, Hurghada, Izmir, Marsa Alam, Monastyr, Podgorica, Pula, Pafos, Sharm el-Sheikh, Chania, Faro, Fuerteventura, Girona, Heraklion, Ibiza, Kavala, Kos, Palma de Mallorca, Rodos, Teneryfa-Południe, Saloniki, Zakyntos)
– Freebird Airlines (czartery: Antalya)
– Germanwings obsługiwane przez Eurowings (Düsseldorf)
– Israir Airlines (czartery: Tel Aviv-Ben Gurion)
– PLL LOT (od 1 kwietnia 2015 r. Warszawa – Chopina)
– Lufthansa (Frankfurt)
– Nesma Airlines (czartery: Hurghada, Sharm el-Sheikh)
– Nouvelair (czartery: Djerba, Enfidha, Monastyr)
– Onur Air (czartery: Antalya)
– Pegasus Airlines (czartery: Antalya, Bodrum)
– Ryanair (Birmingham, Dublin, Londyn-Stansted, sezonowo: Alicante, Chania)
– Small Planet Airlines (czartery: Ateny, Burgas, Kefallonia, Korfu, Heraklion, Hurghada, Palma de Mallorca, Rodos, Sharm el-Sheikh, Taba, Warna, Zakyntos)
– SunExpress (czartery: Antalya, Izmir)
– Syphax Airlines (czartery: Enfidha)
– Travel Service Airlines (czartery: Barcelona, Fuerteventura, Hurghada, Lamezia Terme, Málaga, Mombasa, Sharm el-Sheikh, Teneryfa-Południe, Zanzibar, Zakyntos)
– Travel Service Poland (czartery: Fuerteventura, Tel Aviv-Ben Gurion)
– Tunisair (czartery: Djerba, Monastyr, Tunis)
– Wizz Air (Barcelona, Beauvais – Paryż, Belfast-International, Bergamo – Mediolan, Bergen, od 26 czerwca 2015 r. Bolonia, od 26 czerwca 2015 r. Bristol, Kolonia/Bonn, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Glasgow, Frankfurt-Hahn, od 21 kwietnia 2015 r. Kijów-Żuljany, od 24 czerwca 2015 r. Larnaka, Liverpool, Londyn-Luton, Maastricht/Aachen, Malme, Neapol, Rzym-Ciampino, Oslo – Sandefjord Torp, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tel Aviv-Ben Gurion; sezonowo: Burgas, Kutaisi)